Češky zůstávají s dětmi doma nejdéle v Evropě. Rychlejší návrat z mateřské mohou vyřešit firemní „školky”

Praha, 28. června, 2022 – Mateřská a rodičovská dovolená v Česku může trvat i čtyři roky, což je asi třikrát déle jako třeba v Polsku. Důvodem, proč ženy zůstávají mimo pracovní trh poměrně dlouho, je i nedostatek míst ve školkách. Řešení mohou nabídnout tzv. Firemní dětské skupiny. V Česku už jich funguje kolem 400. Jejich vznik ještě urychluje nezisková organizace Sto skupin, která dává firmám možnost založit si skupinu dle individuální potřeby. Zájem už projevilo několik významných českých firem, které místo ve skupině pro dítě nabídnou jako benefit svým zaměstnancům.

V sousedním Polsku vychází mateřská a rodičovská dovolená celkem jen na 52 týdnů, což je přibližně jeden rok, ve Švýcarsku je to pouhých 14 týdnů. Pokud má žena v Česku více dětí po sobě, zůstává často doma i 8 nebo 12 let. Je běžné, že i když chce do práce nastoupit dříve, dítě nemá kam umístit. Zapojit se do řešení problému nedostatku míst v předškolních zařízeních mohou kromě státu i firmy. Ty motivuje kromě jiného také to, že poskytnutím péče o dítě zaměstnancům mohou ušetřit až miliony na hledání a zaškolování nových zaměstnanců.

Firemní dětská skupina jako benefit

Důvodů, proč by měly firmy otevírat vlastní skupiny je vícero. „Zaměstnavatelé se  předbíhají, kdo dá zaměstnancům lepší benefit. A firemní školky jsou jeden z nejlepších jak pro firmu, tak pro zaměstnance. Zaměstnancům výrazně pomůže s péči o rodinu,  a firma nemusí školit nové odborníky, čím ušetří i miliony na náboru a školení nových lidí,” vysvětluje výhody firemní dětské skupiny Jindřich Fialka, zakladatel neziskové organizace Sto skupin. Na centrální úrovni řeší spolek Sto skupin zakládání nových skupin, školení personálu, administrativu, financování, kvalitu péče, lokální spolupráce, či účetnictví. Jednotlivé dětské skupiny ale fungují samostatně. Koncept nyní spolek nabízí firmám, které mají zájem vlastní skupinu provozovat, ale chybí jim zkušenost s jejím založením. „Dokážeme najít prostory, vyškolit chůvy, vybavit povolení nebo formality ohledně provozu či účetnictví,” doplňuje Jindřich Fialka. 

„Školka” na míru

Na výběr jsou různé varianty dětských skupin v závislosti od požadavků firem. Je možné ji otevřít v budově firmy nebo v blízké vzdálenosti. Firma může na školkovné pro dítě zaměstnance přispívat celou sumou nebo částí ceny. Skupina může být také „polootevřená”, což znamená, že část míst si rezervuje firma pro své zaměstnance a část kapacity skupiny mohou navštěvovat i jiné děti. Finance na provoz taková skupina získá částečně přímo od firmy a může si zažádat o dotaci. „Firma se také může stát partnerem dětské skupiny, která je poblíž, přispívat na její provoz, a v případě potřeby využít místa pro své zaměstnance. Tím pomůže nejen sobě, ale i společnosti,” doplňuje Fialka. „Rodiče zas mají vyřešené místo předškolního vzdělávání pro dítě. Firemní dětská skupina se přizpůsobuje pracovní době rodičů, navíc se zpravidla nachází blízko pracoviště, což je pro zaměstnance další výhodou, ” uvádí přidanou hodnotu firemních skupin zakladatel Sto skupin.

Poptávka po firemních školkách je značná

Dětské skupiny nejsou žádnou novinkou, jejich početnější otevírání by ale společenské situaci mohlo pomoci. Kromě státu by se tak k hledání řešení přidal i soukromý sektor. Koncept si chválí i firmy, které již svoje skupiny mají. „Založit dětskou skupinu ve firmě bylo z pohledu HR možná nejlepší rozhodnutí, co jsme kdy udělali,” říká Luisa Alvesová, COO z Omnicom Media Group, kteří mají firemní školku již několik let. Nejvíce firemních skupin prozatím mají nemocnice, univerzity, samosprávy a velké korporace. Zájem o “firemní školky” od Sto skupin už projevily také Česká spořitelna nebo ČSOB a a spolu s nimi kolem dvaceti dalších firem.

Sto dětských skupin

Je skupina profesionálů z businessu i nezisku, která společně založila neziskovou organizaci Sto skupin z. s. s cílem posunout kvalitu předškolního vzdělávání v Česku. Prvním cílem je do 20. dubna 2023 založit 100 dětských skupin po celé České republice, postarat se tak o 1200 – 3600 dětí předškolního věku, dát jejich rodičům příležitost najít si práci a zapojit se do společnosti, a vytvořit 300 – 500 nových pracovních míst.

Zakládajícími členy jsou Jindřich Fialka, František Pfann a Alena Snelling z inovačního studia Q Designers. Klíčovými partnery jsou Radek Eliška, který založil a vede sedm dětských skupin, a IKEA, která se rozhodla projekt podpořit a vybaví prvních sto dětských skupin nábytkem zdarma.