Více než polovina studentů by nepřijala práci bez svobodného přístupu k internetu

Praha 7. listopadu 2011 – Digitalizace dnešní společnosti je jedním z hlavních faktorů utvářejících smýšlení mladých lidí. U mnohých z nich například připojení k internetu nebo možnost využívat informační technologie obsazuje přední příčky na žebříčku hodnot. Společnost Cisco zveřejnila výsledky druhé části své studie Connected World Technology Report, podle kterého jsou mladí lidé ochotni přistoupit na nižší plat, pokud jim zaměstnavatel umožní volný přístup k internetu a sociálním sítím nebo používání mobilních zařízení k práci. Takovéto pracovní podmínky jsou pro ně také jedním z hledisek ovlivňujících výběr zaměstnání, jejich spokojenost na pracovní pozici a i efektivitu práce. (TZ)

„Výsledky studie ukazují, jak se proměňuje přístup mladé generace k informacím a práci s moderními technologiemi. Tato zjištění jsou zajímavá nejen pro IT oddělení, ale především pro pracovníky v oblasti lidských zdrojů. Potřeby a preference nové generace zaměstnanců ovlivní vývoj pracovního trhu – to, jak se jednotlivé společnosti těmto trendům přizpůsobí, ovlivní v budoucnu jejich konkurenceschopnost v boji o kvalifikované zaměstnance,“ řekl k výsledkům studie Jiří Devát, generální ředitel společnosti Cisco.

Plat až na druhém místě

Podle studie upřednostňuje každý třetí vysokoškolský student a mladý zaměstnanec do třiceti let svobodu ve využívání sociálních sítí a možnost práce odkudkoliv a na jakémkoliv zařízení před platovými podmínkami. Více než dvě pětiny dotázaných pak tvrdí, že by přijalo nižší plat výměnou za svobodu ve využívání informačních technologií. Přes polovinu (56 %) studentů by odmítlo zaměstnání, kde by neměli svobodný přístup k internetu, případně by nabídku přijali, ale hledali by způsob, jak toto nařízení obejít. Téměř dvě třetiny z nich plánuje při osobním pohovoru u budoucího zaměstnavatele zeptat se na pravidla ve využívání sociálních sítí. Celkem 41 % zaměstnanců potom uvádí, že jejich firma změnila politiku využívání sociálních sítí, aby pro ně bylo pracovní místo zajímavé. Pro necelou třetinu zaměstnanců pak byly podmínky využívání informačních technologií jedním z důvodů k nástupu na současnou pozici.

Mobilita a možnost práce z domova zvyšuje efektivitu

Více než čtvrtina (29 %) zaměstnanců říká, že absence možnosti práce odkudkoliv ovlivňuje dobu, po kterou by na takovém místě zůstali, a nemotivovalo by je to k vyšším výkonům. Důležitost mobilních zařízení dokládá fakt, že 49 % dotázaných by raději ztratilo peněženku nebo kabelku než smartphone. Většina zaměstnanců (77 %) přitom využívá více než jedno zařízení, jako jsou různé telefony, počítače, nebo tablety. Třetina pak využívá nejméně tři různá zařízení. Dokonce 71 % studentů zastává názor, že zařízení, která dostanou k dispozici od zaměstnavatele, by mělo být možné, vzhledem k prolínání osobního a pracovního života, využívat také pro osobní účely. Zhruba 81 % studentů by uvítalo možnost vybrat si zařízení, které by v zaměstnání využívali, nebo alespoň možnost využívat své vlastní.

Přibližně sedm z deseti zaměstnanců se domnívá, že by jim zaměstnavatel měl povolit přístup na sociální sítě ze služebního zařízení a podle 42 % studentů by zaměstnavatelé měli být chápavější k jejich potřebě být online. Více než polovina zaměstnanců má možnost připojit se ke korporátní síti ze vzdáleného přístupu, ale jen 28 % tak může učinit kdykoliv a odkudkoliv.

Průzkum rovněž ukázal, že 70 % studentů nepovažuje za nutnou fyzickou přítomnost v kanceláři, aby odváděli dobrou práci. Naopak každý čtvrtý si myslí, že by jeho produktivita při práci z domova vzrostla. Nová generace pracovníků očekává, že bude moci přistupovat k firemním datům odkudkoliv kdykoliv a z jakéhokoliv zařízení včetně palubních počítačů automobilů nebo televizí. Aby firmy tyto talentované pracovníky získaly a udržely, budou muset změnit svůj zaběhnutý přístup. V konečném důsledku na tom však budou profitovat všichni.

O studii

Cisco Connected World Technology Report přináší výsledky dvou studií. Do každé z nich bylo zapojeno 1400 respondentů ze 14 zemí (Spojené státy americké, Kanada, Mexiko, Brazílie, Velká Británie, Francie, Španělsko, Německo, Itálie, Rusko, Indie, Čína, Japonsko a Austrálie). V prvním případě šlo o univerzitní studenty a ve druhém o profesionály z praxe mladší 30 let.