Fotostudio pro každého

Podle analýzy renomované společnosti KPCB bylo v roce 2014 do online prostoru nahráváno 1,8 miliardy fotografií denně, a to pouze prostřednictvím čtyř nejrozšířenějších služeb – Snapchat, WhatsApp, Facebook a Instagram. Množství pořízených snímků navíc stále rapidně stoupá. Fotografické médium tak prožívá největší rozmach od svého vzniku. (TZ)

Bezprecedentní záplava vizuálního materiálu má zajímavý důsledek – zvýšenou poptávku po kvalitních fotografiích, která je patrná v soukromé i komerční sféře. Hlavní roli v tomto trendu hraje vyšší estetická erudice společnosti a nutnost odlišení se, pokud má fotografie upoutat pozornost a nezapadnout. To se týká všech fotografických žánrů a užití, například rodinných snímků, fotodokumentace předmětů prodávaných v soukromé inzerci, individuálního prodeje kreativních výrobků i komerčních prezentací produktů v e-shopech či v tištěných materiálech.

V době chytrých telefonů s fotoaparáty s rozlišením přes 10 megapixelů, kvalitními senzory a objektivy s optickou stabilizací lze dosáhnout uspokojivých výsledků i bez profesionálního vybavení. Je přitom ovšem třeba mít na paměti klasické fotografické techniky, kterým na aktuálnosti neubírá ani moderní vybavení.

Přirozené světlo

Pokud se fotografovaný objekt postaví na správné místo, může poskytnout skvělou službu i přirozené osvětlení – tvrdé kontrastní světlo přímého slunce, měkké difuzní světlo zatažené oblohy nebo směrové modelující světlo od okna.

  • Pokud je světlo příliš tvrdé (tvoří hluboké tmavé stíny), je zpravidla vhodné ho buď změkčit (třeba zatažením záclony) nebo odrazit a tím stíny trochu vysvítit (bílým papírem, zrcadlem, bílým tričkem, umístěním předmětu blízko k bílé zdi atd.).
  • Při focení u okna nesmí být předmět příliš vzdálený – intenzita osvětlení velice rychle klesá a ztrácí schopnost modelovat tvar fotografovaného objektu.
  • Pro kvalitu fotografie je velmi důležitá nízká hodnota citlivosti ISO – proto je potřeba zajistit dostatečné množství světla, případně přístroj umístit na stativ nebo zafixovat na pevnou podpěru, aby bylo možné nastavit delší expoziční čas při nízkém ISO.
  • Zásadní roli hraje i pozadí, které by nemělo rušit členitostí, obvykle je vhodná jeho odlišná tonalita oproti focenému předmětu a umístění mimo hloubku ostrosti.

Běžné světelné zdroje

V každé domácnosti či kanceláři se najde nějaký lustr nebo lampička, které lze využít pro pořízení plnohodnotných fotografií, klidně i pro komerční účely. Jen je k tomu potřeba trocha důvtipu a improvizace.

  • Intenzita umělého osvětlení je obvykle příliš nízká na focení z ruky, vhodnější je použití stativu.
  • Neměly by se kombinovat různě barevné zdroje světla, například žárovkové světlo se zářivkovým nebo denním.
  • Samotná žárovka má pro většinu užití příliš tvrdé světlo a lepší je použít ji v lampičce či lustru se stínítkem, mléčnou koulí a podobně.
  • Domácí svícení je ráj pro experimentování s odrazem světla od zdi, prosvěcováním pauzáku a zapojením nepostradatelného příslušenstvím v podobě odrazek vyrobených z papíru, kartonu či alobalu.

Studiová světla

Při větším objemu focení se, s ohledem na pohodlí a úsporu času, vyplatí pořídit si speciální fotografické vybavení, především trvalá (svítí kontinuálně) nebo záblesková světla. Díky levným výrobcům z Asie již není fotografické vybavení výsadou pouze profesionálních fotostudií, ale pořizují si ho i e-shopy, firmy si samy fotí své produkty a tisíce zájmových fotografů je využívají pro svou kreativní tvorbu i příležitostné zakázky. Zařídit si fotostudio je možné již v řádu desítek tisíc korun včetně fotoaparátu. Potřeba je k tomu asi 20 m2 prostoru, 3 studiová světla se stativy, příslušenství ke světlům na modelování světla (softboxy a reflektory), fotoaparát s možností manuálního nastavení, stativ, stoleček na focení produktů, pozadí uchycené na zdi nebo na stativech, velká skládací odrazka a drobné příslušenství (odrazky, stínítka, zrcátka, kolíčky, kancelářská plastická guma atd.).

  • Nejčastější chybou je používání několika velkých zdrojů světla, což většinou vede k příliš plochému svícení – vhodnější je jeden velký zdroj nebo více menších.
  • Nezávisle na počtu použitých světel je nejlepší začít svítit jedním hlavním světlem a k němu postupně přidávat doplňková.
  • Charakter světla volíme podle fotografovaného objektu – čím hladší a světlejší povrch (např. porcelán), tím měkčí světlo, čím hrubší a tmavší textura (např. vlněný svetr), tím tvrdší světlo.
  • Zdroje světla by neměly být příliš daleko od fotografovaného předmětu – ztrácí pak modelovací schopnost.

Automatizace

„Obrovský rozmach zažívá 360° a 3D fotografování produktů. Například ve Spojených státech se takových prezentací pořídí miliony ročně. Zákazník si může předmětem otáčet na svém monitoru tak, jako by ho měl skutečně před sebou,“ říká Honza Vojtek, hlavní fotograf společnosti PhotoRobot, která se specializuje na automatizovanou fotografii. Robotizace v takovém případě nemá za účel nahradit fotografa, ale automatizovat a urychlit rutinní činnosti, jako je otáčení produktu na přesné pozice, spouštění záblesků a závěrky, pohyb fotoaparátu po stanovené dráze, vytváření složek fotografií na základě EAN kódu a další. Tento trend se velmi rychle rozvíjí i u nás, notnou měrou díky české firmě PhotoRobot, která roboty vyrábí, vyváží do celého světa a provozuje největší studio na výrobu 360° a 3D fotografií ve střední Evropě.

  • 360° a 3D prezentace znamenají jednoznačnou konkurenční výhodu – pro prodejce, kteří je mají na svých webových stránkách a e-shopech, i pro fotografy, kteří tuto službu nabízejí.
  • Způsob svícení 360° a 3D prezentací je jiný, než u klasických fotografií, protože světla zůstávají na místě a mění se natočení předmětu – většinou je vhodné horní světlo a dvě menší měkká světla z boků.
  • Pro dosažení čistě bílého pozadí bez nutnosti retuší se na pozadí používá jeden či dva velké softboxy namířené směrem k fotoaparátu – proto je lepší používat objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností, které nemají tak výrazné optické vady jako tzv. zoomy.
  • Firma PhotoRobot poskytuje bezplatné ukázky nafocení produktů a otestování svých strojů. V případě bližšího zájmu o tuto technologii je možné vyzkoušet si robotizované fotografování v praxi.

Fotografie ke článku můžete stáhnout ZDE.

Popisky fotografií:

obr-1.jpg

Can čili plechovka je nejmenší přístroj z dílny PhotoRobot, který umí vytvářet 360° fotografie produktů, virtuální panoramata či time-lapse videa.

obr-2.jpg

Vario je nejsofistikovanější robotické rameno PhotoRobot pro automatizovaný pohyb fotoaparátu.

obr-3.jpg

Robotický stůl Centreless má skleněný talíř pro bezstínové fotografie a díky ramenu Multicam je možné během jediného otočení zachytit produkt z pěti různých úhlů nadhledu.

O společnosti improtech a projektu PhotoRobot

Společnost improtech s.r.o., která stojí za projektem PhotoRobot se zaměřuje především na automatizaci a robotizaci v oblasti pořizování obrazových dat, zejména pak fotografie. V rámci projektu nabízí ucelené řešení pro produktovou fotografii a krátké animace. Hlavním cílem společnosti je poskytnout svým zákazníkům nástroj pro perfektní produktovou fotografii v inovované podobě.