Internetová videa mají Čechy bavit, ale zadarmo

Video na internetu sleduje drtivá většina internetových uživatelů, nejoblíbenější jsou zábavná, zpravodajská a televizní videa. Češi preferují jejich sledování zdarma, za videoobsah jsou ochotni platit jen výjimečně. Výsledky přináší výzkum Video na internetu 2015, který pravidelně realizuje společnost MEDIARESEARCH. Zúčastnila se ho tisícovka respondentů z Českého národního panelu, kteří reprezentují internetovou populaci ČR starší 15 let. (TZ)

Streamované video, neboli audiovizuální obsah, který lze přehrát z internetu, je v Česku velmi populární. Nejvyhledávanější je zábava – tedy vtipná videa, hudební klipy, filmy, seriály a podobně. Velmi často lidé sledují i zpravodajská videa, která na svých stránkách uveřejňují zejména zpravodajské servery. Za těmito pak v rámci sledovanosti videí na internetu nezaostává ani televizní program, tedy obsah dostupný na webech televizních stanic.

Tomuto trendu odpovídá také žebříček internetových stránek, ze kterých respondenti spouštějí streamovaný obsah: v jeho čele jsou v současnosti servery YouTube (alespoň jednou týdně ho sleduje 60 % respondentů), Facebook (47 %), Novinky.cz (31 %) a Stream (29 %).

Streamované video ale není to jediné, na co se respondenti dívají. Populární jsou také nahraná, stažená, případně vypůjčená videa, která sleduje minimálně jednou za týden téměř polovina dotázaných. Většinu tohoto obsahu přitom získávají z internetu a zadarmo.

Vše výše řečené dále napovídá, že mezi způsoby sledování a získávání videooobsahu vedou s přehledem ty neplacené. Většina populace totiž sleduje bezplatné videoservery a velká část respondentů navíc také videa zdarma z internetu stahuje. Ochota platit za videoobsah v Česku nadále až na výjimky chybí.

Nezapomínejme však, že ačkoli se video na internetu těší velké popularitě, je streaming stále ještě doplňkem sledování televize, u které tráví většina Čechů i v roce 2015 nejvíce času.

Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.

Český národní panel (www.narodnipanel.cz) je společnost poskytující rychlý a kvalitní sběr dat pomocí online dotazování v České republice i na Slovensku (www.narodnypanel.sk). Jde o projekt předních výzkumných agentur MEDIARESEARCH, NMS Market Research a STEM/MARK. Panel disponuje početnou skupinou více než 65.000 respondentů v České republice a 25.000 respondentů na Slovensku.