Letní lenošení? Ne, v e-shopech se již pomalu připravuje vánoční sezona!

1. srpna 2016, Praha – Zatímco prázdniny jsou stále v plném proudu a většina Čechů vyráží odpočívat, v internetových obchodech pomalu začínají přípravy na úplně jiné období volna – vánoční svátky. „Vánoční sezona je pro e-shopy klíčová, navíc začíná každým rokem stále dříve, proto je nejvyšší čas na přípravy,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.   (TZ)

Prodeje v e-shopech patří během letních měsíců k nejnižším, a tak se příprava na hlavní část roku přímo nabízí. „Kvalitní příprava na hlavní sezonu může hrát rozhodující roli v tom, zda bude obchod o Vánocích a tedy vlastně v celém roce 2016 úspěšný. E-shopaři by neměli podcenit jak volbu správné marketingové strategie, tak i zajištění skladových prostor pro své zboží. Podcenit by neměli ani vylepšení fungování logistiky jako celku – není nic horšího, než dodat objednané výrobky o Vánocích pozdě,“ říká Jan Vetyška.

V loňském roce bylo s doručením zboží z internetových obchodů během Vánoc spokojeno 91 % zákazníků. Přestože se jedná o číslo pozitivní, je stále mít na paměti, že právě doručení zboží včas a podle očekávání zákazníka patří mezi klíčové faktory, které ovlivní loajalitu nakupujícího ke konkrétnímu e-shopu. „Léto je ideální období pro vylepšení všech procesů. Kvalitní logistika a komunikace se zákazníkem budou mít v budoucnu stále větší váhu. Zákazníci už na internetu nehledí pouze na nejnižší cenu, ale kladou důraz právě na kvalitu služeb. Ta rozhodne, které e-obchody budou dlouhodobě úspěšné,“ doplňuje Jan Vetyška.

E-shopy tedy v současné době opravdu nezahálí. Již za pár měsíců se totiž ukáže, kdo se na nadcházející klíčové období dobře připravil. „V roce 2015 dosáhla česká e-komerce meziročního růstu přes 20 % při celkových obratech přesahujících 117 miliard korun, a to včetně zboží a služeb. Letos vše nasvědčuje tomu, že prodej po internetu opět poroste alespoň o 18 %,“ komentuje vývoj Jan Vetyška. S ohledem na tento fakt může právě léto, a tedy příprava na klíčové závěrečné čtvrtletí, výrazně ovlivnit další výsledky jednotlivých internetových obchodů a také jejich význam na českém e-trhu do budoucna. „Samozřejmě, že jen procesy nerozhodují. V první řadě je vždy kvalitní a trendy zboží. Celý mix je ale třeba již nyní připravit a já věřím, že české e-shopy znovu potvrdí svoji vysokou kvalitu a budou hrát opět významnější roli v rámci celého maloobchodu,“ uzavírá Jan Vetyška.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 350 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.