NATPE||EUROPE 2015: Internet radikálně mění televizní zvyklosti Čechů i Američanů

Klasická televize už dnešnímu divákovi nestačí, stále více lidí sleduje audiovizuální obsah
přes internet. Přestože se Češi rádi dívají na filmy a seriály, zdráhají se za ně pravidelně platit.
A ti, kteří jsou ochotní, preferují možnost jednorázové platby. Nedůvěřují totiž internetovému převodu peněz. I tak většina Čechů dává přednost sledování obsahu zdarma na internetu,
a to kvůli omezené nabídce dostupných placených služeb. Předplacené audiovizuální služby v USA využívá výrazně více lidí než v Česku. V obou zemích se projevují generační rozdíly,
ač většina mladých diváků upřednostňuje jiné multimediální platformy před televizí,
např. YouTube, Netflix a stránky nabízející obsah zdarma.   (TZ)

Bezmála polovina obyvatel České republiky (46 %) sleduje audiovizuální obsah na internetu,
ukázal průzkum společnosti Millward Brown pro Asociaci producentů v audiovizi (APA).
Češi se online nejčastěji dívají na filmy či seriály, ale vyhledávají také krátká videa na serveru YouTube a internetové televizi Stream.cz. Pouhých 15 % z těch, kteří sledují filmy a seriály,
k získávání obsahu využívá internetové stránky konkrétních televizních stanic a 13 % hledá obsah
v placených videotékách.

Z průzkumu pro NATPE a CEA, který provedla společnost E-Poll Market Research, vyplývá,
že Američané ke sledování a získávání audiovizuálních obsahů ve srovnání s Čechy přistupují odlišně. Přestože mnoho amerických diváků streamovaných pořadů uvedlo, že celkově sledují více televizních programů, ukazuje společná studie pokles v čase věnovaném sledování živých televizních programů během jejich vysílání. Průzkum také zjistil, že diváci streamující televizí pořady vnímají kvalitu a variabilitu dostupného televizního obsahu lépe, a že jsou ochotni vyzkoušet širší nabídku programů.

„Naše studie potvrzuje, že stále oblíbenější a využívanější možnosti streamování televizního obsahu dramaticky mění paradigma televizního vysílání. Čím více rozumíme chování a sledovacím
návykům diváků, tím lépe jsou producenti obsahu a stanice schopny maximalizovat příležitosti k zasažení a budování obecenstva,“ říká Rod Perth, prezident a CEO NATPE.

„Předpokládáme, že ochota Čechů platit za sledování filmů a seriálů prostřednictvím internetu poroste se zvyšující se dostupností a nabídkou těchto služeb v České republice. Podle našeho průzkumu v loňském roce zaplatil za streaming či stahování každý čtvrtý divák, frekvence sledování filmů přes internet je již teď vyšší, než návštěvnost v kinech,“ dodává Kateřina Weissová, výkonná ředitelka Asociace producentů v audiovizi (APA).

Mnoho Čechů se stále domnívá, že za audiovizuální obsah není třeba platit, neboť je na internetu dostupný „zdarma“. Za sledování filmů a seriálů online pravidelně platí pouhých 6 % Čechů,
3 % za obsahy na internetu platí často. 30 % českých diváků platí občas a 62 % lidí za ně nezaplatilo nikdy v životě, plyne z průzkumu. Více než polovina Čechů tedy audiovizuální obsahy získává nelegální cestou. Dojde-li na platbu, pak 57 % českých diváků preferuje jednorázovou platbu prostřednictvím SMS zprávy, po níž následuje online platba platební kartou (22 %) a bankovní převod (20 %). Celých 12 % Čechů přitom v průzkumu uvádí, že stále nedůvěřuje platbám přes internet.

Více než polovina dotázaných amerických diváků (56 %) uvedla, že sleduje více televizních programů než dříve, u Generace Y (narozeni 1986 – 2000) je to až 60 %. Předplatitelé televizního obsahu (VOD) vnímají jeho kvalitu pozitivněji než neplátci. Přes 60 % uvádí, že: „je více dostupných pořadů vysoké kvality“ (oproti 51 % u neplatících) a 70 % udává i vyšší nabídku pořadů, než v minulosti (oproti 63 % u neplatících). Američtí předplatitelé také říkají, že sledují televizní show častěji díky možnosti streamovat (66 %). Navíc možnost nárazového sledování pořadů a „dohnání ve sledování“ epizod může vést k navýšení loajality k pořadu a udržení diváků i do budoucna.

Doporučení přátel má největší váhu

Na co se díváme nejraději? Průzkum pro APA ukazuje, že Češi nejčastěji sledují seriály,
35 % dotázaných se pravidelně dívá na dva různé, 47 % pak od každého z nich zhlédne dva až tři
díly týdně. Ani filmy ale nestojí v zájmu Čechů stranou. Téměř polovina dotázaných českých diváků si týdně udělá čas na dva nebo tři filmy, 20 % stihne pouze jeden a 22 % Čechů za týden zvládne zhlédnout čtyři až pět snímků. Žánr je pro českého diváka spolu s hereckým obsazením nejdůležitějším kritériem pro výběr filmu. Vedou komedie (26 %), po nichž následují romantické
a akční snímky (shodně 14 %), a kriminální a historické filmy (obojí po 9 %).

Společný průzkum NATPE/CEA navíc rozděluje žánrové preference podle věkových skupin amerických diváků. Skupina Američanů od 13 do 34 let („Generace Y“) vyhledává především komedie a zábavné pořady (74 % oproti 70 % Generace X a 60 % generace Baby Boomers). Generace X
(nar. 1965-1985) a Baby boomers (nar. 1946-1964) spíše sledují filmy (76 a 75 %) a dramata
(69 % pro Generaci X a Baby boomers oproti 59 % Generace Y). Generace Baby boomers se od ostatních skupin liší vysokou sledovaností živých přenosů včetně lokálních zpráv (76 %) a vysílání Národních zpráv a počasí.

A jak se lidé v Česku a Spojených státech o filmech dozvídají? Čtvrtina Čechů na zahraniční snímek získá doporučení od přátel, další čtvrtina si o něm přečte v TV programu, v menší míře pak zapůsobí internetová recenze, televizní trailer či reklama. Informace o českých filmech Češi nejčastěji čerpají z TV programu, od přátel, z reklamy či televizní upoutávky. Celá třetina lidí dá na radu přátel a dojem z filmového traileru.

V USA jsou to dokonce tři čtvrtiny Američanů, kteří se o filmech, které budou sledovat, dozvídají z doslechu či prostřednictvím doporučení od přátel či rodiny. Mladší diváci upřednostňují kombinaci reklamy a názoru blízkých. Více než polovina (56 %) předplatitelů VOD považuje
za přínosný zdroj informací funkci tzv. doporučených obsahů, která i v ČR postupně získává
na popularitě.

O NATPE

NATPE funguje na trhu rychle se měnícího globálního televizního průmyslu již 52 let a neustále se mu přizpůsobuje tak, aby poskytovala služby, které naplňují potřeby nejen jejích členů, ale televizního průmyslu obecně. Co si ale NATPE uchovává po celou dobu své existence, je závazek podpory růstu a úspěšného rozvoje video obsahů, tvorby, produkce, financování a distribuce napříč všemi platformami.

Společnost NATPE pořádá také věhlasný americký veletrh NATPE||Miami, který odráží závazek vytvořit první
a nejdůležitější veletrh roku. Neměli by si jej nechat ujít zástupci všech společností pro tvorbu lineárního
i digitálního obsahu, ale ani inzerenti či zástupci jednotlivých značek. NATPE tak poskytuje obchodní prostředí, kde pod jednou střechou dochází k uzavírání obchodů a jejich úspěšnému dokončení napříč mnoha platformami. Se závazkem sloužit jako katalyzátor obsahové revoluce se příští ročník veletrhu NATPE Market and Conference bude i tentokrát konat v resortu Fontainebleau a Eden Roc v Miami Beach, a to v termínu 19. – 21. ledna 2016. Společnost NATPE je rovněž pořadatelem veletrhu NATPE||Europe, který se letos koná v termínu 22. – 25. června 2015 v hotelu Hilton v Praze, v České republice. Jedná se o přední veletrh televizního průmyslu v regionu Střední a Východní Evropy.