Listopadová čísla ukazují příznivý moment ve vývoji zahraničního obchodu

Podle předběžných dat zatím došlo k pozastavení měsíčního poklesu českého exportu, který v listopadu 2021 meziročně vykázal růst 8,1 % na 380,4 mld. Kč. Export se snižoval v předchozích dvou měsících, kdy v září vykázal meziročně pokles o 2,1 % a v říjnu dokonce o 7,3 %. Považujeme to za příznivý moment ukazující na sílu českých firem a jejich schopnost prosadit své zboží a služby na zahraničních trzích a překonání určitých těžkostí minulých období. Přejeme si, aby tento trend pokračoval, záležet bude však na vývoji v dalších měsících. Na globální úrovni přetrvává růst cen energií, což trápí nejen české výrobce, ale stejně tak jejich zahraniční obchodní partnery. Českým exportérům může obchodní aktivity komplikovat posilující koruna, je proto potřeba, aby si zajišťovali kurzová rizika.  

Z vybraných zemí meziročně v období leden až listopad 2021 nejvíce vzrostl vývoz do Rakouska o 25,6 %, do Polska o 22,3 % a do Švédska o 20,7 %.  Naopak pokles vývozu je zaznamenán do Ruské federace o 5,8 %, do Turecka o 3,7 % a do Korejské republiky o 3,1 %.

Loňský listopad byl pro průmysl druhý nejlepší měsíc za zatím neuzavřený rok 2021. Ukazatel nových zakázek významně rostl ve prospěch zahraničních, ty se zvýšily o 10,5 %, zatímco tuzemské zakázky rostly o 6,8 %. Oživení je vidět u výrobců strojů a výrobních zařízení, ale také u oceláren, hutí a zpracovatelů kovů. Vše nasvědčuje tomu, že po odeznění pandemie nebo eliminaci jejích dopadů do ekonomiky, je česká ekonomika připravena růst.

V únoru pro firmy chystáme tradiční akci Meeting Point CzechTrade, kdy se ve dnech 15. a 16. února sjedou do Prahy zástupci zahraničních kanceláří a exportérům tak nabídnou jedinečnou možnost osobně prodiskutovat jejich obchodní plány v téměř 60 zemích a nabídnout jim pomocnou ruku i v obtížnějších teritoriích.

Slibně se už nyní začátkem roku rozjíždějí i akce v zahraničí. Velký prostor prezentovat až 40 českých firem z oboru Smart Cities a dalších bude v lednu na výstavě EXPO Dubaj. CzechTrade zde spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu zopakuje prezentaci českých technologických a inovativních firem, která navazuje na obdobné velmi úspěšné mezinárodní představení v Budapešti v září loňského roku.

Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade